BBX Event voor herhaling vatbaar

BBX Event voor herhaling vatbaar

Degenen die er niet bij waren hebben wat gemist. Dát is iets wat we in alle bescheidenheid wel kunnen concluderen, zo aan het begin van dit blog! Op 11 en 14 oktober organiseerden we op ons kantoor in Mijdrecht een uniek BBX Event. Het ging niet over onze producten, maar over ondernemerschap en marketing! En die onderwerpen leverden geweldig interessante discussies en een leuke aftermovie op.

Voor deze sessies hadden we Jerry Helmers als gastspreker uitgenodigd. Jerry is voormalig columnist bij de Financiële Telegraaf (270 columns), maar vooral ook marketingondernemer én auteur van het boekje ‘De MarketingCode’. Met zijn heerlijke ietwat onconventionele benadering slaagde Jerry erin om alle deelnemers superactief aan het woord te laten tijdens een aantal marketing- en ondernemersvraagstukken. 

Waren we het allemaal met elkaar eens? Nee, zeker niet. En dát was juist het interessante. 

Discussies over ondernemerschap

Enerzijds leidde Jerry met scherpte enkele discussies rondom een aantal thema’s die verwerkt waren in een online vragenlijst die alle bezoekers van het event van tevoren hadden ingevuld. Dit leverde mooie inzichten op in wat ondernemerschap is, hoe je dat voor jezelf kunt vormgeven én hoe creatief je soms moet zijn. Zo was er een prachtige discussie over het begrip ‘service’. Want, we weten allemaal dat de consument van tegenwoordig ‘veel eisen’ heeft. Maar ja, kun je op alles ingaan? Of moet je ‘zomaar’ allerlei dingen in de winkel weggeven? 

De kreet uit de zaal die ab-so-luut bleef hangen en waar écht prikkelende inspiratie in zat was dan ook veelzeggend: ‘Gratis bestaat niet. Service wel.’

De MarketingCode

Anderzijds werden twee hoofdstukken uit zijn boekje De MarketingCode besproken. Kort uitgelegd, is De MarketingCode een handig hulpmiddel voor het MKB, dus ook voor de retail, om eenvoudig en op toegankelijke wijze marketing in te zetten. De MarketingCode beschrijft de 69C’s van Communicatiemarketing. 

Tijdens de sessies op 11 en 14 oktober besprak Jerry Helmers 2 van deze C’s. De C van CARE en de C van CAMERA PROOF.

CARE

Bij de C van CARE kwamen prikkelende en waargebeurde anekdotes uit Het Echte Leven aan de orde. De kernvragen die hier werden gesteld: hoe ga je om met kritische klanten? Of zijn het lastige klanten? En, in hoeverre kun je werknemers de vrijheid geven om flexibel te zijn in het doen van beloftes aan de klant. 

Leuk om op basis van deze C de verschillende visies op de geschetste winkeluitdagingen te horen vanuit de deelnemers in de zaal. 

Het werd via een superleuk en interessant gesprek een ontdekkingstocht naar het antwoord op de vraag: hoe kun je de klant uiteindelijk altijd verrassen, verblijden en vermaken? ‘Underpromise, Overdeliver!’ was het antwoord. Hoe laat je zien dat je écht voor de klant wil zorgen? CARE dus!

CAMERA PROOF

Ook hadden we het over de C van CAMERA PROOF. Want, het slim bedrijven van marketing betekent uiteindelijk ook gewoon praktisch aan de slag gaan en jezelf of je bedrijf vooral zichtbaar durven maken. Bijvoorbeeld met het maken van vlogs. Jerry Helmers benadrukte dat een vlog niet gezien moet worden als een bedrijfsfilm. “Een vlog mag een beetje rauw zijn, het hoeft er niet perfect uit te zien. Daarmee straal je ook actualiteit uit.”

Maar, waarom hebben veel retailers uit onze branche nog geen vlog-strategie? 

Heel interessant vonden wij dat er onder de deelnemers winkeleigenaren en ondernemers waren die het vloggen helemaal niet zagen zitten. (“Ik ga mezelf echt niet promoten op Social Media. Ik ben helemaal niet het type om voor de camera te staan.”).

Toch slaagden we erin een goed gesprek op gang te brengen want – en dat was de tegenvraag – wát doe je als jouw potentiële klanten hun informatiezoektocht bijvoorbeeld op YouTube beginnen? Zonde toch als je daar niet te vinden bent?

Dus… als winkelier ‘moet’ je daar aanwezig zijn. Ga uit van het credo: ‘Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer!’

Bewegend beeld (video of vlog dus) wordt sowieso steeds breder gewaardeerd én is goed voor de zoekresultaten op het internet! 

En de winnaars van de vlog zijn…..

Aan het slot van de beide sessies, verlootten we nog twee te maken vlogopnames onder de deelnemers. Samen met Edwin Mellink, directeur van BB Hearing, zal Jerry Helmers op bezoek gaan bij deze winnaars om een leuke vlog op te nemen! 

Overigens waren alle bezoekers de winnaars: een GoodieBag stond klaar bij vertrek met daarin natuurlijk onder andere het boekje De MarketingCode. 

Tevreden

Wij kijken tevreden terug op de bijeenkomsten met deelnemers die uit alle hoeken van het land waren gekomen. Vooral de onderlinge interactie, die Jerry wist aan te jagen bij onze klant en onszelf, maakte de sessies waardevol, interessant en zeker ook gezellig.

Feit is dat we bijeenkomsten zoals deze vaker op de agenda gaan zetten. Het zijn niet alleen momenten waarop we elkaar kunnen inspireren en verder kunnen brengen, maar het biedt gelegenheid om ontspannen en informeel met elkaar in gesprek te gaan. En dat betekent dat we ook volop met elkaar kunnen lachen! 

Wordt vervolgd!

De komende weken zullen wij nadenken over een volgende (marketing)bijeenkomst. Vanuit BB Hearing hebben we namelijk een heldere ambitie: wij zijn niet alleen jullie leverancier, wij zijn ook graag een inspirerende bondgenoot. Samen kunnen we de uitdagingen in de markt aan en hoe leuk is het dan als we nog intensiever met elkaar kunnen optrekken. Onder andere op het gebied van marketing.

Dus ja… we zeggen het nog maar eens tegen de mensen die er niet bij konden zijn: je hebt wat gemist! 

Dank!

We zeggen hier ook nogmaals dank aan de mensen die op één van de twee dagen naar Mijdrecht zijn gekomen. Uiteraard ook dank aan Jerry Helmers voor het prikkelende aanjagen van de goede gesprekken over marketing en ondernemerschap. We weten zeker dat alle deelnemers op allerlei thema’s aan het denken zijn gezet. 

De conclusie is dan ook helder: door zelfs al een beetje aan marketing te doen, versla je de waan van de dag en leg je de basis voor groei, een betere profilering, de juiste klanten en nog meer plezier in het eigen ondernemerschap!

Nou, wat wil een mens met ambitie nog meer?
 

 

 

Terug naar nieuwsoverzicht